سال 2010 به پایان رسید ولی همچنان معرفی بهترین ها و بدترین ها و خنده دار ترین ها و تاثیرگزارترین ها ادامه دارد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 کشف باستانی برتر  2010

سال 2010 به پایان رسید ولی همچنان معرفی بهترین ها و بدترین ها و خنده دار ترین ها و تاثیرگذارترین ها ادامه دارد...

 

10 ©4a (

سال 2010 به پایان رسید ولی همچنان معرفی بهترین ها و بدترین ها و خنده دار ترین ها و تاثیرگذارترین ها ادامه دارد،

در این میان مجله National Geography مانند سال گذشته 10 کشف باستان شناسی برتر 2010 را ارائه نموده است که  مانند روال معمول به معرفی آنها از آخر به اول پرداخته اند

 

در این میان رتبه 10 به تونل مرموز فرعون می رسد

رتبه 10: کشف تونل مرموز فرعون

مردی را که عکس می بینید  Zahi Hawass باستان شناسان  مصری است که بر روی پله های چوبی با قدمت 3300 سال ایستاده است این عکس در سال 2009 گرفته شده است اما پس از تحقیقات به عمل آمده در سال 2010 این کشف  به ثبت رسیده است این تونل پر رمز و راز به هیچ جایی ختم نشده است در واقع این طور به نظر می رسد که نیمه کار رها شده است.

پس از 3 سال تحقیق و پیدا کردن آثار باستان متعدد و خروج آنها از تونل توسط یک سیستم ریلی (که در شکل در سمت چپ مشخص است)  تیم در ماه جولای اعلام نمودند که به دیوار رسیده اند

این طور به نظر می رسد که کارگران زمان باستان کار خود را پس از حفر 174 متر متوقف نموده اند.

 

رتبه 9: کلبه ای به نام  کپسول زمان

تقریبا یک قرن  از کشف و ورود اولین انسان به قطب جنوب که کسی نبود جز کاپیتان Robert Falcon Scott می گذرد پس از 100 سال کارشناسان باستان شناسی تلاش کردند تا این کلبه را حفظ نمایند (عکس فوق متعلق است به سال آگوست 2006 در Antarcticaحاصل تلاش آنها سبب شد این کلبه یکی از برترین کشفیات آثار باستانی امسال شود

best کشف باستانی برتر  2010time capsule hut revealed12 ancient landmarks vanishing titanic falling

Scott به همراه گروهش که 33 نفر بودند به در ژانویه سال 1912 به قطب جنوب رفتند و 4 کلبه ساختند سه کلبه تا ابد در زیر برف مدفون شده است  کلبه باقی مانده 15 متر طول و 7.6 متر عرض دارد. اسکات و چهار نفر دیگر از اعضای گروهش پس از اکتشاف قطب جنوب از Roald Amundsen نروژی شکست خوردند و جان خود را از دست دادند.

 

رتبه 8: ،Titanic نابود می شود

در تصویری که در تاریخ 1 سپتامبر بیست‌وپنجمین سالگرد کشف مجدد کشتی Titanic منتشر شد  چیزهای جدیدی را می توان دید، این کشتی به صورت قندیلی در زیر آب و در عمق  3800 متری اقیانوس آرام زنگ زده است این عکس و تصاویر دیگر منتشر شده در ماه آگوست هم نشان می دهد که این کشتی به آرامی در حال نابود شدن است.

best کشف باستانی برتر  2010time capsule hut revealed12 ancient landmarks vanishing titanic falling

هدف دانشمندان در حال حاضر آن است که با تصویربرداری صوتی، ردیاب‌های صوتی و ویدیوهای سه‌بعدی به صورت مجازی Titnic را در شکل فعلی خود حفظ کنند. البته آنها امیدوارند تا عمر باقی مانده کشتی را هم به دست آورند.

 

رتبه 7: آثار باستانی نابود می شوند

شما با مشاهده نقاشی‌های دیواری آسیب دیده در کلیسای ترکیه گویای بی توجهی به آثار باستانی است در شهر قرون وستایی آنی در کشور ترکیه کلیسایی وجود دارد که در منطقه‌ای نظامی در نزدیکی مرز فعلی ترکیه و ارمنستان واقع شده است.

best کشف باستانی برتر  2010time capsule hut revealed12 ancient landmarks vanishing titanic falling

در ماه  اکتبر سازمان میراث جهانی اعلام کرد  که این شهر یکی از12 منطقه فرهنگی است که در حال نابودی است .

 

رتبه 6: نتایج DNA پادشاه توت‌

پادشاه Tut، مشهورترین فرعون مصر باستان  است که امروزه او را به نام  پسر طلایی دوران مصر باستان می خوانند .

best کشف باستانی برتر  2010time capsule hut revealed12 ancient landmarks vanishing titanic falling

اگرچه این طور که به نظر می رسد  او زندگی چندان مرفهی نداشته است زیرا وی در دوران سلطنتش، وضعیت جسمی مساعدی نداشت که بتوان او را فرزند خدا نام نهاد (لقب فرعونیان) در ماه فوریه گذشته (2010)، آزمایش‌های DNA نشان داد پادشاه Tut یکی از فراعنه ضعیف بوده است که احتمالا  به بیماری  مالاریا و ناهنجاری‌های استخوانی مبتلا بوده است.

 

ادامه دارد...

منبع:

http://news.nationalgeographic.com/news/2010/12/photogalleries/101214-best-of-2010-science-archaeology/#/egypt-seti-tomb-tunnel-zahi_22991_600x450.jpg

 

ترجمه و تدوین : فائزه سیدخاموشی

گروه دانش و زندگی تبیان